onsdag den 13. juli 2011

Rugbrød

Jeg bagte et lille nemt rugbrød i går - uden surdej, bare med gær. Jeg har nemlig nogle "infantile" smagsløg der ikke altid er så vild med det syrlige - og derfor heller ikke når rugbrød smager for syrligt. Men det her brød synes jeg er mere til mine smagsløg og så gider jeg heller ikke det der med surdej - det har jeg prøvet flere gange og jeg synes ærlig talt det er møgbesværligt, fordi det skal planlægges så nøje, hvornår man har tiden til at bage det.
Lige nu har jeg boller i ovnen, men dem må I vente med opskriften på til i morgen - jeg laver nemlig altid lige lidt om på opskriften, så nu må vi se om de bliver gode.
Men her er opskriften på rugbrødet, den  fandt jeg i bladet "Jeanne d`Arc Living" 2. udgave 2011:
RUGBRØD M. GÆR:
10 g gær
5 dl koldt vand
1 spsk Akaciehonning ( jeg brugte alm dansk honning)
2 tsk salt
500-600 g rugmel
300-400 g kerner
Gær, vand, salt og honning røres sammen. Rør dejen sammen med håndmixer og tilsæt melet lidt ad gangen. Dejen skal stadig være fugtig. Stil dejen på køkkenborden i 8 timer eller natten over, med et fugtigt klæde over. Kom dejen i formen og lad det efterhæve i ca. 1/2 time.( jeg penslede med olie). Forvarm ovnen til 200 grader og bag i 45 - 50 min. Mærk med en pind om brødet er færdigt. Hænger der dej ved, så bag brødet lidt længere. Sluk ovnen og lad brødet stå i ovnen, til ovnen er kølet helt af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar