torsdag den 14. juli 2011

Boller

Jeg bagte som sagt boller i går - og de blev rigtig gode. Aftensmaden kom så også til at bestå af pålægsboller m. grønt.
Grundopskrift:
50 g gær
3 dl. lunken vand
2 æg
2 tsk salt
2 tsk sukker
1/2 dl. olie
250 g grahamsmel
350 g hvedemel
- det var grundopskriften.
Jeg kogte desuden også en portion grød af havregryn og speltgryn m. vand og tilsatte dejen og så tilsatte jeg noget speltmel for at dejen ikke blev alt for lind.
Jeg doblede også portionen op - dog tilsatte jeg kun 75 g gær ialt.
Jeg rører mine boller i røremaskine - 10 min, det bliver dejen rigtig godt luftig af.
Dejen skal hæve 40 min i skålen og derefter formes til boller, hæver igen i 30 min. Pensles med æg og drysses evt. med birkes.
Bages ca. 15 min ved 200-225 grader.
God appetit. Ina:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar