onsdag den 3. august 2011

Ville lige vise en "hjemmelavet" gavekurv, som vi havde med til faster Kirsten i mandags. Den indeholdt persillepesto, knækbrød, rødvinssirup, havregrynskager og strikkede æbler - alt hjemmelavet. Ja men har da vel lov at være stolt af egen formåen :) - her lidt opskrifter på det forskellige.

Persillepesto
- jeg plejer at lave den sådan lidt ud af hovedet, men har her prøvet at "strikke" en opskrift sammen.

1 dl. ristede sesamfrø
3 spsk. reven parmasan ( jeg bruger den billige fra Netto)
2 fed hvidløg
2 håndfulde persille
1 tsk. citronsaft
salt, peber

- alt blendes sammen og olivenolie tilsættes, til det har en passende konsistens.

Rødvinssirup

2 1/2 dl rødvin
1 1/2 dl sukker
1 kanelstang
- alt hældes i en gryde og simrer i ca. 30 min. Siruppen skal ikke være helt tyk endnu, det bliver den, når den kommer på køl. Hældes på glas/flaske og opbevares i køleskab. Er god på desserter og kager.

Knækbrød

200 g. hvedemel
1 1/4 dl olie
ca. 2 dl vand
50 g. af hver af følgende:
havregryn
græskarkerner
hørfrø
solsikkekerner
sesamfrø
1 tsk. bagepulver
1 1/2 tsk salt

- bland alle ingredienser og ælt til en fast dej. Del dejen i to og rul ud så tyndt som muligt på bagepapir. Skær dejen i firkanter med en skarp kniv ( jeg bruger pizzahjul). Læg bagepapiret med dejen direkte over på pladen. Pensl med vand og drys evt. med birkes. Bages ca 25 min midt i ovn ved 200 grader.

Opskrift på havregrynskager kan findes på http://unikarina.dk/

- RIGTIG GOD FORNØJELSE:)

OG SÅ GLÆDER JEG MIG IØVRIGT RIGTIG MEGET TIL I MORGEN, HVOR JEG SKAL TIL SVENDBORG SAMMEN MED MIN SØDE VENINDE PIA OG MIN SØDE KOLLEGA MAI BRITT. VI SKAL NEMLIG TIL 2. SORTERINGS SALG HOS TINA THOMSEN. - YES

Ingen kommentarer:

Send en kommentar